-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35149 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

آية صديقون و آية نور در سورة حديد پيرامون چه مطلبي است؟

در آيه 19 سورة حديد ميخوانيم «وَالَّذينَ آمَنُوا بِاللهِ وَ رُسُلِهِ اُولئِكَ هُمْ الصِّدّيقُونَ وَالشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ اَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ» [كساني كه به خدا و رسولان او ايمان آوردند ، آنها «صديقين» (بسيار راستگويان و تصديق كنندگان) و گواهان نزد پروردگارشان هستند ، براي آنها است پاداششان و نورشان]!



در «شواهد التنزيل» از «ابن ابي ليلي» از پدرش ، چنين نقل ميكند



«قالَ رَسولُ اللهِ(ص) الصِّديقُونَ ثَلاثَه حَبيبُ النَّجارِ مُؤمِنُ آلِ ياسينَ ، وَ حِزبيل (حزقيل) مُؤمِنُ آلِ فِرْعَوْنَ، وَ عَلِيُّ بْنُ اَبي طالِبٍ اَلّثالِثُ وَ هُوَ اَفْضَلُهُمْ»



[رسول خدا(ص) فرمود صديقان سه نفرند حبيب نجار مؤمن آل ياسين ، و حزقيل مؤمن آل فرعون ، و علي بن ابيطالب سومين نفر آنهاست و از همة آنان افضل و برتر است]. (شواهد التنزيل 2/223، ح 938).



در آيه 27 سوره «حديد» ميخوانيم «يا ايُّهَا الُّذينَ آمَنُوا اِتَّقُوا اللهَ وَ آمَنُوا بِرَسُولِهِ يُؤتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرُلَكُمْ وَ اللهُ غَفورُ رَحيم»



[اي كساني كه ايمان آوردهايد از خدا بترسيد و به رسولش ايمان بياوريد ، تا دو سهم از رحمتش به شما ببخشد و براي شما نوري قرار دهد كه با آن راه برويد، و گناهان شما را ببخشد و خداوند غفور و رحيم است].



در «شواهد التنزيل» از ابن عباس در تفسير اين آيه نقل ميكند كه مراد از جمله «يُؤتِكُمْ كِفْلَيْنَ مِنْ رَحْمَتِه»ِ حسن و حسين (ع) است (كه خداوند به علي (ع) مرحمت فرمود) و منظور از «يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشوُنَ بِهِ» ، علي بن ابيطالب (ع) است (كه نور امت اسلام و مايه هدايت آنها است). (شواهد التنزيل 2/227)



«ابن عباس» اين سخن را از خود نگفته است ، زيرا در حديث ديگري در همان كتاب با سند خود از «جابر بن عبدالله» از پيامبر اكرم (ص) نقل شده كه در تفسير «يُؤتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ» فرمود «منظور حسن و حسين (ع) است» و در تفسير «وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ» ، فرمود «منظور علي بن ابيطالب است». (همان مدرك/228،ح 944)








پيام قرآن ج 9


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.